Mansukh Patel over onze religieuze cultuur
In de filmserie ‘Jezus nabije Vreemdeling’ wordt Mansukh Patel geïnterviewd door Philip Engelen, een cineast die voor de IKON veel reportages heeft gemaakt over het leven van hedendaagse mystici.
Een van de onderwerpen die in het interview met Mansukh Patel aan de orde komt is onze religieuze christelijke cultuur. Mansukh zegt dat we kunnen leren van de geschiedenis: het Christendom heeft immers al meer dan 2000 jaar overleefd.
In de Bhagavad Gita, de spirituele gids uit het oude India, wordt gezegd dat wanneer rechtvaardigheid ontbreekt, ‘IK’ kom om de vrede voor de mensen te herstellen. ‘IK’ was bijvoorbeeld Krishna maar ook de avatar Jezus. In de Indiase cultuur is het komt God vele malen om de mensheid te helpen als deze in strijd is verwikkeld. Hoewel Mansukh in de Indiase traditie geboren en getogen is, kon hij gemakkelijk ‘in het gezicht van Krishna het gezicht van Jezus omhelzen’. Wat Mansukh zo aanspreekt in de leringen van Jezus is zijn boodschap van hoop en vertrouwen, zijn boodschap over de alom aanwezigheid van liefde.
Sinds het begin van de mensheid zijn we op zoek naar het Hogere (of God, ons hogere IK, onze ziel, ons Zelf). Vaak weten we wel, als het erop aankomt, hoe we het Hogere kunnen vinden en dat we hier op aarde zijn om open naar het leven te luisteren en op het leven te antwoorden met mededogen en dienstbaarheid. Maar we hebben zoveel gedachtenpatronen aangeleerd – waar we ook aan gehecht zijn- , dat we ervoor terugdeinzen om een grote stap voorwaarts te maken. Liever keren we terug naar het vertrouwde: de beproevingen, de pijn en het lijden, de passie voor je zoektocht.
We leven niet om over iemand te oordelen, dit helpt ons en de ander niet vooruit. We leven niet om jaloers of hebzuchtig te zijn, die gevoelens zijn niet terecht. We zijn hier niet om mensen te manipuleren. Als je zulke gevoelens hebt, kunnen die zich als emotionele – negatieve- energie in je lichaam nestelen.Via het elektromagnetisch veld komt het naar buiten en als dat veld om je heen is gekomen, creëer je conflicten, ruzies, teleurstelling, of je het nu wilt of niet. Veel mensen doen
dat o
Philip Engelen vraagt Mansukh in dit perspectief naar zijn visie over de betekenis van de ‘erfzonde’ zoals die in bepaalde Christelijke tradities wordt gehanteerd: ‘de kruisdood van Jezus heeft volgens de kerk de mensheid verlost van de erfzonde’.m aandacht te krijgen van de mensen waar ze van houden. We gehoorzamen aan een oproep uit een specifiek psychologisch patroon dat ons laat geloven dat je neerslachtig gedragen je de aandacht van je ouders zal brengen; als je je verlegen of bang gedraagt zou je worden beschermd; als je je geen houding weet te geven komt er wellicht mededogen, zorgzaamheid, vriendelijkheid en liefde naar je toe.
Mansukh antwoordt dat we (onbewust) ook naar de liefde van ‘God’ verlangen. Om zijn liefde en aandacht te krijgen, geven we ons over aan het gevoel van onwaardigheid, een gevoel van niet heel zijn, een gevoel van nutteloosheid. Want iets in je (je ziel, geest of hoe je het ook noemen wilt) weet dan dat ’God’ zal komen en je zal optillen!
Mansukh: “Iets in mij weet dat we in het Christendom daarom ‘de erfzonde’ hebben gecreëerd en dat we ons daardoor voelen aangetrokken” .
In de praktijk zie je bijvoorbeeld dat de meeste mensen niet in staat zijn om de lente te vieren. Eenzaamheid dringt door in hun psyche en dit werkt destructief. Als je onder het principe van erfzonde lijdt, zou je de volgende methode kunnen gebruiken.
Sta even stil bij het volgende: als je je ogen opendoet, kun je dan gelukkig zijn als je een mooie vlinder ziet? Ben je, als je naar die vlinder kijkt, in het gevoel van ‘zonde’, of in de schoonheid van de vlinder? Op het moment dat je naar de vlinder kijkt die vliegt of rustig zit, ga je op in een wereld die voorbij ieders dualiteit is en waar eenheid, verbondenheid en waardering bestaat.
Deze oefening kun je ook met je oren doen als je naar het schitterende geluid van een nachtegaal luistert. Plotseling merk je dat je in een andere werkelijkheid terecht bent gekomen en in dat moment ben je niet langer bang of ter
neergeslagen, voel je je niet langer waardeloos of gebroken. Je merkt dat je angst is weggenomen.
Als je ervaart dat je ‘in erfzonde’ bent geboren en dat met je meedraagt, dan is het soms krachtiger om desondanks lief te hebben. Want als je ervaart dat je in zonde verkeert en daar teneergeslagen of angstig door bent of je voelt je volkomen waardeloos en als je dan toch lief kunt hebben, dan schijnt het licht des te sprankelender! Als het duister zo intens is, lijkt een lucifer een geweldige zon.
Mansukh: “Ik denk dat als ik 2000 jaar geleden met Jezus en zijn discipelen zou hebben geleefd en ik Hem of iemand anders over deze dingen had horen spreken, dan had ik Hem op deze manier verstaan. Iemand als Jezus zou nooit zeggen dat je waardeloos bent. Hij is gekomen om hoop te wekken, om liefde en geloof te verspreiden”.
Het hele interview met Mansukh Patel over dit onderwerp kun je zien in de filmserie: ‘Jezus nabije
Vreemdeling’, te bestellen via: www.druyogashop.nl